İNSANI TANIMAK 2
Konuyla
ilgili bir önceki yazıda genel bir çerçeve çizmiş, insanın üç boyutu olduğunu
söylemiştim. Bunlar cismi, nefsi ve ruhi boyutlardı. “Cismi boyut: Fizyoloji,
biyoloji ve kimya dallarının işidir. Ruhi boyut: Ruh ortaktır, her insanın ayrı
ruhu yoktur, ruh hata yapmaz, doğrudan
şaşmaz, ruh insanın peygamberidir, insana sürekli iyiliği ve doğruyu gösterir. Nefsi
boyut için ise İnsanı tanıma gerçekte nefsi tanımadır. Dolayısıyla insanın
eğitimi de gerçekte nefsin eğitimi olmalıdır. Nefsi tanımadan, onun ne
olduğunu, anlamadan, nefis eğitiminin nasıl yapılacağı ve nefsin nasıl
eğitileceği bilinmeden yapılacak eğitim eksik hatta abesle iştigaldir.
Kur’an’da nefis değişimlere uğrayabilen, gelişebilen bir olgu olarak geçmektedir.”
demiştim.
İnsanı
geliştirip, değiştiren ve insanlar arasındaki farkı ortaya çıkaran nefis
konusunu bu yazımda anlatarak, nefsin aşamalarını kısaca ortaya koymaya
çalışacağım.
Nefsin yedi aşaması vardır:
1. Nefs-i emmare:
Nefsin en alt seviyesidir bu seviye. Emredici nefis demektir. Nefs-i emmare
sahibi insanlar hiçbir kötülükten kaçınmayan insanlardır. Hayvan gibi yaşarlar,
hayata sadece arzu ve istekler penceresinden bakarlar. Arzu ve isteklerini
yerine getirmek için hiçbir günahtan kaçınmayan insanlar bu seviyedeki
insanlardır. “…Hiç şüphesiz nefis daima kötülüğü emredicidir.” (Yusuf:12/53)
2. Nefs-i levvame:
Özeleştiri yapabilen bir nefis seviyesidir. Levm Arapça kınama anlamına gelir,
nefsi levvame sahibi insanlar yaptıkları kötülüğü kınarlar, yaptıkları
yanlıştan pişman olurlar ve onu terk etmek için çalışırlar, vicdanlıdırlar. “…
kendi kendini kınayacak nefs…” (Kıyame:75/2)
3. Nefs-i mülhime:
İlham veren nefis anlamındadır. Bu nefis sahipleri gaybi bir kısım bilgilere
ulaşmış olgunluktadır. Faydalı ilim, tevazu, tövbe, sabır, şükür, cömertlik,
kanaat ve tahammül sahibi insanlar bu mertebededir. “Nefse ve onu düzenleyene
andolsun ki, nefsini temizleyen kurtulmuş, onu kirleten ise ziyana uğramıştır.”
(Şems:91/7-10)
4.
Nefs-i mutmainne: Huzur bulmuş, tatmin olmuş nefis. İlahi
emirlere sevgi ve istekle uyan, onlara uymaktan zevk duyan bir nefistir. Bu
nefis sahipleri kemale doğru bir yol tutmuş, sürekli yükselen kişilerdir . "Ey itminana ermiş nefs! Sen Rabb’inden,
Rabb’in de senden razı olarak Cennet’ime gir!” (Fecr:89/27-30)
5.
Nefs-i raziyye: Razı olmuş nefis, Allah’ın iradesine
kayıtsız şartsız teslim olmuş nefis, Allah’tan gelen her türlü musibetten ve
nimetten aynı derecede mutlu olabilen nefis… Bu nefis sahipleri Rabbiyle
irtibat kurmuş, bundan da razı olmuş insanlardır. "Ey itminana ermiş nefs! Sen Rabb’inden,
Rabb’in de senden razı olarak Cennet’ime gir!” (Fecr: 89/27-30)
6.
Nefs-i
marziyye: Kendisinden razı olunan nefistir. Bu seviye artık ruh ile nefsin
birleştiği aşamadır. Bu seviyedeki şahıslar Allah’tan gelene razı olduğu gibi
Allah da onlardan razıdır. “Sen O’ndan razı, O da senden razı olarak Rabbine
dön!” (Fecr: 89/28)
7.
Nefs-i
kamile: Kemale ermiş nefistir. Bu bir insanın ulaşabileceği en yüksek nefis
mertebesidir. Artık burada nefis yok olmuş, ruhla tam bir bütünleşme yaşanmaktadır.
Bu seviyedeki insanlar artık her anlamda alma aşamasından verme aşamasına ve
ihsanda bulunma aşamasına geçmiştir. İlahi sırlara vakıf olmuşlardır. “Derken kullarımızdan bir kul buldular ki,
biz ona katımızdan bir rahmet vermiş, kendisine tarafımızdan bir ilim
öğretmiştik.” (Kehf :18/65)
Alimler bu mertebeleri değişik isimler ile de
sıralamıştır, önemli olan isimlendirmeler değil, içeriktir. Bu sıralamayı Şii
ve Sünni alimler benzer içerikte yapmaktadırlar. Burada insanın kendisini
tanıması en önemli husustur. Kendisini bilmeyen Rabbini bilemez. Kendisini bilemeyen
başkasına bir şey öğretemez.
Vesselam.
Yorumlar
Yorum Gönder